WEBINARIUM
3 czy 25 kV – jaki system zasilania dla kolei w Polsce?
Premiera raportu i dyskusja o konsekwencjach zmiany napięcia sieci trakcyjnej
30 listopada 2020 r.
on-lineO wydarzeniu
Przy okazji kreślenia nowych, ambitnych planów inwestycyjnych dla polskiej kolei zintensyfikowała się dyskusja o zmianie napięcia kolejowej sieci trakcyjnej. Wracają argumenty zarówno za pozostawieniem obecnego systemu 3 kV DC, jak również pełną przebudową zasilania na prąd zmienny 25kV. Aby nieco uporządkować toczącą się debatę, z inicjatywy Fundacji ProKolej przygotowany został raport Instytutu Kolejnictwa opisujący techniczne konsekwencje wyboru poszczególnych systemów zasilania. Wydarzenie towarzyszące publikacji wyników prac będzie okazją poznania perspektywy autorów i równolegle komentarza przedstawicieli podmiotów które byłby zaangażowane w realizację i eksploatację kolei w każdym z przyjętych scenariuszy.
Rozwój systemów zasilania w poszczególnych krajach europejskich przebiegał w większości autonomicznie. O wyborze danego systemu decydowały względy techniczne, poziom wiedzy, uwarunkowania gospodarcze i polityczno-militarne. Zastanawiając się, które z dostępnych rozwiązań są najlepsze dla kolei w Polsce trzeba będzie mieć na uwadze zarówno kwestie ogólne, jak i bardzo szczegółowe. Przy podejmowaniu decyzji istotna będzie nie tylko sama konstrukcja sieci trakcyjnej, ale również lokalizacja podstacji, dostęp do zasilania zewnętrznego czy charakterystyki taboru. Inicjatywa zebrania danych z tego obszaru w jednym raporcie i prezentacji ich w formule otwartej konferencji, ma na celu przybliżenie tej, dość skomplikowanej kwestii szerzej publiczności i zarazem wsparcia merytorycznego ewentualnych decyzji inwestycyjnych.
Zakres tematyczny
prezentacja wyników porównania systemów zasilania 3 kV DC i 25 kV AC
omówienie planów elektryfikacji sieci kolejowej i ich uwarunkowań technicznych
identyfikacja wymagań i możliwości zasilania z publicznej sieci elektroenergetycznej
dyskusja dotycząca dalszych prac i podziału kompetencji pomiędzy poszczególne podmioty
Lokalizacja i formuła wydarzenia

udział w formule on-line

pierwsza publiczna prezentacja raportu o zmianie napięcia sieci trakcyjnej

komentarz ekspertów Instytutu Kolejnictwa

panel z udziałem inwestorów, zarządców infrastruktury, producentów i przewoźników

aktywny komunikator umożliwiający zadawanie pytań

możliwość bezpłatnej rejestracji

dostęp do materiałów konferencyjnych
Agenda
30 listopada
11:00 – 11:10
Inauguracja i przywitanie uczestników
– dr Jakub Majewski – Fundacja ProKolej
11:10 – 11:30
Uwarunkowania energetyczne dla budowy i rozbudowy linii kolejowych w Polsce
– dr Andrzej Massel – Zastępca Dyrektora Instytutu Kolejnictwa
11:30 – 11:50
Prezentacja raportu porównującego systemy zasilania 3 kV DC oraz 25 kV AC
– dr inż. Artur Rojek – Kierownik Zakładu Elektroenergetyki, Instytut Kolejnictwa
11:50 – 12:50
Panel dyskusyjny o perspektywach zmiany napięcia sieci trakcyjnej w Polsce
– Krzysztof Celiński – Prezes, Siemens Mobility
– Leszek Hołda – Członek Zarządu, PKP Energetyka S.A.
– Piotr Majerczak – Członek Zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
– Janusz Malinowski – Przewodniczący Rady Programowej CEEK
– Aleksander Wołowiec – Koordynator komponentu kolejowego, Centralny Port Komunikacyjny
12:50 – 13:20
Sesja pytań i odpowiedzi
Prelegenci
|
Krzysztof Celiński Prezes Siemens Mobility |
|
Leszek Hołda Członek Zarządu PKP Energetyka S.A. |
|
dr Jakub Majewski Prezes Fundacja ProKolej |
|
Piotr Majerczak Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. |
|
dr inż. Andrzej Massel Zastępca Dyrektora Instytut Kolejnictwa |
|
Janusz Malinowski Przewodniczący Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei |
|
dr inż. Artur Rojek Kierownik Zakładu Elektroenergetyki Instytut Kolejnictwa |
|
Aleksander Wołowiec Koordynator komponentu kolejowego Centralny Port Komunikacyjny |
Rejestracja
Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest przesłanie zgłoszenia rejestracyjnego i uzyskanie akredytacji ze strony organizatorów